keskiviikko 22. kesäkuuta 2011

Wednesday..

Huomenta! Tänään löysin hyvää pikakahvia (Nescafe!) ja aamut alkaa sujuu vieläkin paremmin! Edellinen oli aika hirveetä kuraa.. Oona <3 elämän suuret pienet ilot! :)


Tänään on tiedossa haipakkaa.. Duunissa pitäis pari presistä viimeistellä, duunin jälkeen yritän metsästää lippuja James Bluntin lauantain keikalle Izmiriin! Hintaa keikalla olis vaivaiset 67TL /n. 32€, mut ollaan vähän myöhään liikkeellä, mut, ku mä haluun!

 
Lippujen metsästyksen jälkeen meillä on kehityskeskustelu/ ongelman ratkomisilta muiden traineeiden kanssa ja otin vetovastuun illasta, joten aika tarkkaa pläänäystä pitää tehdä, jotta ilta onnistuu.. Tällä hetkellä ohjelma on seuraavanlainen:
 

1. Tervetulotoivotus ja ratkaisukeskeisen ilmapiirin luominen (ehkä vähän helpommin sanottu ku tehty toi ilmapiiri).
 
2. Parannettavien asioiden (ts.ongelmien) kartoitus yhdessä. Ei tarinoita/kokemuksia vain asioita, joita tulee parantaa.
 
3. Ihmiset jaetaan ryhmiin ja ryhmille annetaan yksi ongelma tai parannettava asia, johon ryhmä keksii lyhyen ja pitkän tähtäimen ratkaisun sekä tuottaa ratkaisusta word dokumentin.

4. Ryhmät esittävät kaikille ratkaisunsa ja lisäkommentit ja ideat kirjataan ylös.

5. Esitysten jälkeen prioritisoidaan ja aikataulutetaan tehtävät ratkaisut, sekä tuotetaan dokumentti aiheesta ja pyritään löytämään vapaaehtoiset ottamaan veto-vastuuta toteuttamisesta

6. Annetaan mahdollisuus anonyymin palautteen antamiseen kirjeiden muodossa, jotta kaikki kokevat äänensä tulleen kuulluksi.
 
 7. Mennään "muutamalle"! :D 


Mielellään otan neuvoja vastaan! Ongelmat ovat monimuotoisia, mutta liittyvät pääosin järjestelyihin ja informaation kulkuun. Asioita vaikeuttaa se, että osa ongelmista on ollut jo kauan  olemassa, eikä niille ole tehty mitään. Unelma olisi tehdä illasta positiivinen, ratkaisukeskeinen, tehokas ja sitouttava.. Worst-case-scenario on valitusrinki, jossa syytellään, uhkaillaan ja loukataan ihmisiä.. Toisaalta ainakin voin sanoa yrittäneeni yhtä tapaa ratkaista ongelmia..  You don't know if you don't try..

 
Eli jännityksellä voi kaikki odottaa huomista postausta täynnä kiroilua tai vaihtoehtosesti täynnä uskoa ihmisiin, tiimityöskentelyyn, empowermenttiin ja positiivisuuteen! Nyt ne sormet ristiin jälkimmäisen puolesta!


2 kommenttia:

Tuija kirjoitti...

Ehdotus siinä vööstkase senaariossa istuneena. Laita ohjeet palautteen antamiseen, tuohon kartotustilaisuuteen. Kritiikki ei saa kohdistua kehen tyyppiin. Te voitte ottaa semmoset käsinuket avuks niin ku south parkissa tää kiva nistiope teki.. Eiks se olis kivaa...(hah hah haa, olis niin kiva nähdä sellanen sessio) En tiiä muistaks, mutta kerroin joskus meijan managementin kaks päiväsestä missä sovittiin suorasta palautteesta ja sitte tää yks mamma vetäs kilarit ja itki lopun aikaa...semmonen rakentava palaute sessio.

oona kirjoitti...

:o NICE! Joo meillä oli lista "sääntöjä" alussa:

1.PARTICIPATING (Only by participating You can make a difference)
2. NO BLAMING ON PEOPLE
3. CONCENTRATION ON SOLUTIONS
4. KEEP IT SIMPLE AND SHORT! (KISS-rule)

Ja sit lopussa annettiin anonyyminä kirjeitä jotka toimitin toiminnasta vastuussa olevalle henkilölle..

BTW. ILTA ONNISTU YLI ODOTUSTEN!! :D